© HJ Makelaardij

DE INSCHRIJVINGEN

De laatste onderdelen van de overdracht/levering worden door de notaris afgehandeld.

  • Kadaster: De notaris registreert (meestal de volgende dag) de transactie in het Kadaster, het register waar alle onroerend goed in Nederland is beschreven en waarin is vastgelegd wie de eigenaar van een bepaald onroerend goed is.
  • In het Hypotheekregister, een onderdeel van het Kadaster staan de hypotheken geregistreerd. Beide registers zijn voor het publiek toegankelijke. Inschrijving door de notaris is nodig om de transactie van het huis officieel en juridisch bindend te maken.

Tot slot: Registratie bij de gemeente
Nu je als koper de sleutels van het nieuwe huis hebt, kun je beginnen met het verhuizen of de geplande renovaties uitvoeren. Er is nog één ding dat je moet doen als je het nog niet gedaan hebt en dat is jezelf en iedereen die in het huis gaat wonen bij de gemeente registreren in de Basisregistratie Personen of BRP. Dit is nodig om toegang te hebben tot de officiële Nederlandse organisaties zoals de belastingdienst. Let op: niet registreren binnen 5 dagen na het verhuizen kan gevolgen hebben!