© HJ Makelaardij

De datum van de overdracht komt dichterbij en je verheugt je op je nieuwe huis. Waarschijnlijk ben je al aan het bedenken welke kleur je de muren zult schilderen en heb je stiekem naar nieuwe meubels gekeken, maar….. er zijn een paar dingen die je als nieuwe eigenaar tussen het tekenen van de koopakte en de feitelijke levering moet regelen. De belangrijkste zijn het regelen van een taxatie bij een beëdigd taxateur en de bouwkundige inspectie. En al de koopakte is getekend zijn er weer nieuwe taken. Natuurlijk denk je zelf al gauw aan het regelen van gas, water en licht en internet, tv en bellen, maar het eerste dat de notaris zal vragen is of je het huis hebt verzekerd. Zonder verzekering kan hij het huis niet overdragen.
En oh ja, de verkoper heeft in deze periode ook een taakje.

Taken koper

  • Verzekeringen: De notaris is wettelijk verplicht om te vragen of de nieuwe eigenaren het huis hebben verzekerd. Als dit niet het geval is, kan de notaris de leveringsakte niet passeren en ontvangen de nieuwe eigenaren de sleutels niet. Het is dus erg belangrijk dat de kopers vóór de sluitingsdatum hun huis hebben verzekerd.
    Er zijn in Nederland twee soorten verzekeringen voor een huis. De eerste is de opstalverzekering die schade dekt aan het huis zelf (de stenen) en alles wat daaraan structureel vastzit. Dit is de verzekering waarnaar de notaris vraagt bij het passeren van de koopakte. De verzekering dekt schade door brand, storm, lekkage en alle andere schade die buiten je schuld aan een huis is ontstaan.
    De andere verzekering is de inboedelverzekering. Deze verzekering dekt schade aan alles wat niet structureel aan het huis is gekoppeld, bijvoorbeeld je meubels, laptop of kleding. De inboedelverzekering is niet verplicht bij het kopen van een nieuw huis, maar kan interessant zijn als je veel waardevolle spullen hebt.
    Je kunt de verzekering(en) regelen, voordat hij ingaat. Je hoeft dus niet te wachten op de dag van levering.
    Er zijn veel verzekeringsmaatschappijen die woningverzekeringen aanbieden. Een goed begin om te zoeken naar een woningverzekering is een van de vergelijkingswebsites zoals Independer, Inshared of de websites van verzekeringsmaatschappijen zelf.
  • Appartement/flat en verzekeren: Er is één uitzondering op de verplichting om het nieuwe huis te verzekeren en dat is als het gaat om een appartement/flat. In dit geval is het meestal de Vereniging Van Eigenaars (VVE) die een verzekering heeft voor alle appartementen/flats van het complex. Daardoor hoeven de eigenaren hun nieuwe appartement niet apart te verzekeren. Wel moet je altijd even checken bij de VVE of zij  een opstalverzekering hebben en controleren wat er voor jouw appartement onder valt.
  • Aanmelden bij de VVE: nu we het toch over appartementen en flats hebben, wijzen we je graag op het volgende: Elk complex behoort een Vereniging van Eigenaren of VVE te hebben. Datzelfde geldt ook voor boven- en benedenwoningen. De VVE zorgt voor het onderhoud van de buitenzijde van alle appartementen plus het dak, het schoonmaken van gemeenschappelijke ruimtes, en het onderhoud van de liften. Om dat te regelen vragen ze maandelijks een bijdrage van alle bewoners: de servicekosten. Een deel daarvan wordt gebruikt voor het schoonmaken en dagelijks onderhoud, een ander deel wordt gestort in een gemeenschappelijke spaarpot voor groot onderhoud van de buitenzijde van het complex en het dak. Elke VVE is nu volgens de wet verplicht een dergelijke spaarpot te hebben. Vraag daarnaar bij de koop van een appartement of huis en meld je bij verhuizing aan bij de VVE.
  • Registratie bij de gemeente: Als je verhuist, moet iedereen die daar gaat wonen (inclusief kinderen) geregistreerd zijn bij de gemeente (Basisregistratie Personen of BRP). Dit is nodig om toegang te hebben tot de officiële Nederlandse organisaties zoals de belastingdienst.
    Tegenwoordig is het mogelijk om je een maand voordat je naar de gemeente Utrecht verhuist, in te schrijven maar dit kan in andere gemeenten anders zijn. Let op: niet registreren binnen 5 dagen na het verhuizen kan juridische gevolgen hebben!
  • Gas, water, elektriciteit: Wanneer je verhuist, wil je dat het is aangesloten op water, elektriciteit en gas. Bij een bestaand gebouw wordt dit normaal gesproken al geleverd. In dit geval moeten de kopers de verschillende bedrijven laten weten dat zij de nieuwe eigenaren van het huis zullen worden en zullen ze een nieuw contract ondertekenen voor de leveringen.
  • Gasaansluiting: Niet alle huizen hebben een gasaansluiting. Als er geen gas in het huis wordt gebruikt, bijvoorbeeld om op te koken of om water te verwarmen, is het niet verplicht om het huis aan te sluiten op het gasnetwerk. Het is zelfs mogelijk om het huis los te koppelen van het gasnet, bijvoorbeeld als je een nieuwe keuken koopt met inductiekookplaten in plaats van gas. Als je wel gas nodig hebt, moet je contact opnemen met een leverancier. Je kunt zelf je leverancier kiezen. Voor een goed onderbouwde keuze maakt u gebruik van vergelijkingswebsites zoals Independer en Gaslicht.com.
  • Water: Het hebben van een stromend water is wettelijk verplicht door de Nederlandse wet omdat het wordt gezien als een primaire levensbehoefte. De waterleverancier kun je niet Dit komt omdat de watervoorziening in Nederland is onderverdeeld in 10 regio’s met slechts één leverancier per regio. Voor de stad Utrecht en de omliggende dorpen is de leverancier Vitens.
  • Elektriciteit: Als (nieuwe) huiseigenaar ben je wel vrij om je elektriciteitsleverancier te kiezen en hoewel het niet verplicht is, zijn bijna alle huizen in Nederland aangesloten op het elektriciteitsnet. De gemakkelijkste manier om een ​​elektriciteitsleverancier te kiezen, zijn de verschillende vergelijkingswebsites zoals Independer en Gaslicht.com.
  • Stadsverwarming wordt normaal gesproken gebruikt in (oudere) appartementencomplexen. Het is een afzonderlijke dienst van de energieleveranciers en de eigenaren van het appartement zijn verplicht om een ​​contract met de leverancier te tekenen. Dit komt omdat er maar één bedrijf is dat voor het gehele appartementencomplex zorgt.
  • Internet, tv en telefoon
    Niet verplicht maar leuk om in je nieuwe huis te hebben, internet, tv en misschien een vaste telefoon. Je kunt contact opnemen met de verschillende leveranciers voordat je naar de notaris gaat, zodat zij je kunnen verzekeren dat je verbonden bent vanaf de eerste dag dat jede sleutels van uw nieuwe huis ontvangt.
    Aanbieders van internet, tv en telefoon bestrijken meestal niet heel Nederland en verschillen in zaken als internetsnelheid of prijzen zijn mogelijk en hangen af van de locatie van het huis. Een goede manier om de verschillende leveranciers te vergelijken zijn vergelijkingswebsites zoals prijsvergelijken.nl of pricewise.nl.

Tot slot een opmerking voor mensen die de Nederlandse taal niet (goed) beheersen en die een huis hebben gekocht in Nederland.

  • Tolk: De Nederlandse wetgeving bepaalt dat de notaris een Nederlandse schriftelijke leveringsakte gebruikt en dit tijdens de ondertekeningsessie voorleest. Als kopers of verkopers de Nederlandse taal onvoldoende beheersen moet er een officiële (beëdigde) vertaler/tolk aanwezig zijn die ervoor zorgt dat alle partijen begrijpen waarvoor ze tekenen.
    Als je een tolk nodig hebt, kun je de notaris vragen of zij een tolk kunnen regelen of zelf iemand zoeken. Houd er echter wel rekening mee dat het een beëdigde tolk moet zijn en dat de notaris vóór de datum van de overdracht akkoord zal willen geven voor het gebruik van de betreffende tolk.

Taken verkoper

  • Energielabel: gelukkig is er ook een taakje voor de verkoper. Hij/zij zal bij de overdracht een officieel energielabel van het huis moeten overleggen. Daarvoor bekijkt een inspecteur het huis en maakt een inschatting van de energiebesparende maatregelen die zijn getroffen. Dak-, vloer- en raamisolatie, zonnepanelen en/of – boiler en een warmtepomp tellen mee, maar naar het werkelijke verbruik wordt niet gekeken: het gaat om een bewoner-onafhankelijke keuring. Vraag aan je makelaar wie je hiervoor kunt inschakelen.